.

Meditatie > Boeddhisme > Geschiedenis > Dumoulin Japan > Uitbreiding

B Uitbreiding en werking tot het eind van de Middeleeuwen (3)

V De Rinka-kloosters

Rinka-kloosters zijn kloosters buiten de Gozan-beweging, die zich in contrast daarmee voornamelijk op het platteland bevinden. O.a. behoren hiertoe de Soto-school en de Daio-lijn, die zich in de lijnen van Daitokuji en Myoshinji splitst.

De rond het Daitokuji gecentreerde lijn van Rinzai-Zen stamt reeds van voor de stichting van dit klooster. Drie beroemde meesters hebben deze school gesticht: Nampo Jomyo (titel: Daio Kokushi, 1235-1308), Shuho Myocho (titel: Daito Kokushi, 1282-1338) en Kanzan Egen (titel: Muso Daishi, 1277-1360). Daio Kokushi speelde een grote rol bij de derde fase van de inplanting van Zen in Japan, de afscheiding van de andere scholen.

Van eminent belang is zijn leerling Shuho Muocho (Daito Kokushi), die in Kyoto in 1327 het klooster Daitokuji stichtte, een klooster dat aan het begin van de tot het heden toe toonaangevende generatielijn van Rinzai in Japan staat. Aanvankelijk werd dit systeem in het Gozan-systeem opgenomen, maar in 1431 stapte het er vrijwillig uit. Alle kunsten zouden er beoefend worden (Daito Kukushi was zelf een voortreffelijk calligraaf), en aan het eind van de Middeleeuwen zou het een middelpunt van de thee-kunst worden. Een beroemde episode is Daito Kokushi's verblijf onder de bedelaars van Kyoto. Centraal staan voor hem het zitten in Zen en de koan-oefening, die moeten helpen het eigen zelf te doorgronden en tot verlichting te komen. Hij stelde een pittige discipline in en had een hekel aan elk uiterlijk vertoon (in contrast met de verwereldlijking die zijn tijd, de Japanse Middeleeuwen kenmerkte).

Daito Kokushi's leerling Kanzan kreeg in 1342 op verzoek van de keizer de leiding over het klooster Myoshinji , dat aan de west-rand van Kyoto lag. Aanvankelijk was het een door en door armoedig klooster, waar de monniken aan een zeer harde discipline onderworpen waren. Kanzan gebruikte de stok en het brullen. Niet alle monniken hielden dit leven uit. Na een politieke terugval rond 1400 zou de Myoshinji-lijn tegen het eind van de Middeleeuwen de Daitokuji-lijn overvleugelen, en de eerste plaats binnen Rinzai overnemen. De forse getalsmatige uitbreiding betekende wel dat er een 'verdunning met volksgeloof' zou ontstaan. Maar zo'n groot man als Hakuin gaat terug op deze lijn.

Men kan van werk of rust in Gods bestaan niet merken; Zijn werken is Zijn rust; Zijn rusten is Zijn werken.
- ergens gehoord/gelezen -

Winston, Diana: Wide Awake
A Buddhist Guide for Teens
Cover van Wide AwakeEen prachtig, helder geschreven en inspirerend boek voor tieners/jongeren, waar ook volwassenen veel van kunnen leren! Winston belicht de
Meer...

WaalWeb Internetproducties
Zinrijk Webtechniek
© 2006-7

 

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.