.

Meditatie > Boeddhisme > Geschiedenis > Dumoulin Japan

Nawoord

Nawoord

De pluraliteit van de Zenwegen tekende zich al in de Japanse Middeleeuwen af. Vaak wordt gesteld dat Zen zijn voleinding vond door de inplanting in Japan. Hier steekt veel waars in, maar anderzijds lijkt Zen zich in het westen ook weer verder te ontwikkelen. In Japan nam Soto in 1980 qua aantallen aanhangers na Jodo Shinshu (de Ware School van het Reine Land) de tweede plaats in. Maar belangrijker dan de getallen is de onloochenbare innerlijke kracht van het Japanse Zen. Zonder Zen is de Japanse geschiedenis niet denkbaar, maar men moet de invloed ervan niet overdrijven: was die werkelijk groot geweest, dan waren er zeker ook niet zovele verschrikkelijke dingen voorgevallen in het land sinds de Kamakura-tijd.

Zen in de 20e eeuw is hier onbesproken gelaten. Daarvoor is er nog te weinig overzicht mogelijk. Belangrijke vragen hierbij: wordt de pluraliteit niet zo groot, dat Zen zijn wezen kwijtraakt?; is dit moderne Zen nog wel boeddhistisch?; is het wenselijk dat Zen binnen het boeddhistische kader blijft?; streeft het naar universaliteit?

Zij die de duisternis niet bemerken, zullen het licht nooit zoeken.
- Paulus (Rom. 8:38-39) -

Keating, Thomas: Open Mind, Open Heart
The Contemplative Dimension of the Gospel
Cover van Open Mind, Open HeartEen erg goed, inspirerend en basaal boek waarin de lezer wordt ingeleid in een christelijke vorm van meditatie: Centrerend Gebed. Deze vorm van meditatie maakt
Meer...

WaalWeb Internetproducties
Zinrijk Webtechniek
© 2006-7

 

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.