.

Mystiek > Over mystiek > Geschiedenis > Christelijk

Appendix (7)

Middeleeuwen: Benedictijnse en Neoplatoonse tradities

We have therefore, at the opening of the Middle Ages, two great streams of spiritual culture; the Benedictine, moderate and practical, formed chiefly on Cassian and St. Gregory, and the Neoplatonic, represented by Dionysius the Areopagite, and in a less exclusive form by St. Augustine. The works of Dionysius were translated from Greek into Latin about A.D. 850 by the Irish philosopher and theologian, John Scotus Erigena, one of the scholars assembled at the court of Charlemagne: and this event marks the beginning of a full tradition of mysticism in western Europe. John the Scot, many of whose own writings exhibit a strong mystical bias, is the only name in this period which the history of mysticism can claim. We are on the descending line of the "Dark Ages": and here the curve of mysticism runs parallel with the curves of intellectual and artistic activity.

Er bestaan geen afkortingen/sluipwegen naar welke plaats dan ook die de moeite van het gaan waard zijn.
- auteur onbekend -

Roemi: Daglicht
Een dagboek van spirituele leiding. Nederlandse vertaling door Sipko den Boer en Aleid C. Swierenga
Cover van Daglichti /"Daglicht" is een bloemlezing met teksten van de Perzische mysticus Roemi (1207-1273). Ik vond dit boek dermate bijzonder, dat ik het graag langs deze weg aan
Meer...

WaalWeb Internetproducties
Zinrijk Webtechniek
© 2006-7

 

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.