.

Meditatie > Boeddhisme > Plaatjes van de os > Bhagwan over de Plaatjes

Bhagwan over de Plaatjes (11)

8. Stier en zelf beide te boven

De achtste soetra: Stier en zelf beide te boven

Zodra het denken verdwijnt, verdwijn jij ook, want het ego kan alleen in spanning en dualismen bestaan. Als er dus geen dualisme of strijd/conflict (bijv. met anderen) bestaat, gaan mensen hiernaar op zoek, want zonder iets om zich tegen af te zetten of om zichzelf aan af te meten, kan het ego niet bestaan.
Heiligen zijn meestal nog niet over hun ego heen, en hebben maar heel weinig dingen waarin zij hun ego kunnen botvieren; dit heeft tot gevolg dat zij innerlijke vergif ophopen, dat geen uitweg krijgt, en denkbeeldige conflicten scheppen (bijv. de strijd tegen de duivel).
Criterium: zolang je nog strijd moet leveren, ben jij (of beter, jouw ego) nog; zonder strijd kan jouw ego niet bestaan. Belangrijkste boodschap van Bhagwan: "onthoud dat je tot een punt moet komen waarop alle strijd wegvalt. Alleen dan kun je jezelf overstijgen. Alleen dan zul je nooit meer het kleine zelf, het miezerige, lelijke zelf zijn dat je bent. Je zult het overstijgen en eenworden met het geheel."
Het niets, de leegte waarin de mens zonder strijd oplost, is de oerbron van alles en kent geen begrenzingen.

Het commentaar bij de achtste soetra

Denken is per definitie middelmatig, is een wolk die jouw heldere maan van niet-denken (dit niet-denken is pas ware intelligentie) aan het zicht onttrekt.
Als je verlicht raakt, gaat beseffen dat je al die tijd al de Boeddha was, geef je niets meer om verlichting. Wat een dwaasheid om die na te jagen, zo blijkt nu!
Plaatje 8 is de laatste taoïstische afbeelding. Het totale Niets, de totale leegte, is volgens het taoïsme het hoogst haalbare. Ook voor Boeddha was dit het hoogste en laatste doel. In die zin is het Zenboeddhisme (gezien het feit dat er na 8 nòg twee afbeeldingen volgen) een verbetering van taoïsme en van de oorspronkelijke leer van de Boeddha. Zen is de religie van de toekomst, die niet alleen leert afstand te doen van de wereld, maar ook afstand te doen van het afstand doen.

Dit is de ultieme test van de authenticiteit van je spirituele weg: ben je van daaruit in staat om terug te keren naar de wereld, kun je aanwezig zijn in het markgewoel zonder enige angst en zonder dat iets je nog maar kan afleiden?

Van abt Agathon werd gezegd dat hij drie jaar lang rondliep met een steen in zijn mond, totdat hij had leren zwijgen.
- woestijnvaderspreuk -

Myokyo-ni: Gentling the Bull
The Ten Bull Pictures. A Spiritual Journey. The Comments from talks by MYOKYO-NI (Irmgard Schloegl)
Cover van Gentling the BullEen diepgravend, interessant en erg inspirerend boek van Zenmeesteres Myokyo-ni. Het is een commentaar bij de zog. plaatjes van de
Meer...

WaalWeb Internetproducties
Zinrijk Webtechniek
© 2006-7

 

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.